Saturday 27 October 2012

SELAMI JOZAN?

Salam semua...teman sebenarnya tak berniat nak buat post pun petang ni...tapi ada permintaan jadi teman tunaikan..hehe..Semua maklum tadi disiarkan rancangan Selami Jiwa Fazilah Kamsah dengan tetamu istimewa JOZAN..mmg sepanjang hari TL teman full dengan tweet pasal ni...termasuk teman pun ada tweet sekali..hehe..(PS: malam nanti ada ulangan pukul 11 malam)

UPDATED: Dah ada videonya...Thank you Miss Mulan Syahbanu & serverastrok...hehe






Courtesy of Adyanny 

Courtesy of Umairah Jozannerz

Okaylah permulaan rancangan memang kelakar. Johan & Zizan kononnya tweet kutuk-mengutuk sesama sendiri.

                               JOHAN: Hidung Zizan semakin kemek.
                               ZIZAN:  Rambut Johan macam penyapu.
                               JOHAN: Nak beli Evo10 nak lawan Zizan.

Ada lagi la tapi teman tak ingat...sesuai la dengan tajuknya BAHANA LAMAN SOSIAL. Lepas tu Johan pun pura-pura jadi Dato' Fazilah Kamsah macam dia selalu buat dan dia perkenalkan Dato' Fazilah Kamsah sebagai tetamu...haha...katanya "tetamu yg lahir bulan tujuh dan tak berapa besar orangnya". Selamba je Johan :) Lepas tu barulah Fazilah Kamsah ambil alih dan dia pulak perkenalkan tetamu seterusnya, "Mael Lambong!"

Nampak benarnya Dato FK minat Mael Lambong...katanya kalau ikut kajian dia, Zizan lahir bulan 4 jadi orangnya buat apa pun laju, tapi cepat juga menyesal. Lepas tu katanya Zizan ni elok kalau setiap hal tu bincang dengan isteri. Tapi kata Zizan, "Saya single lagi macam mana?" Teman rasa muslimah-muslimah kat studio tu semuanya dalam hati nak berlari hantar borang dah kat Zizan...hehe...tp kena cover-cover la..(jangan marah bergurau haaa)

Dato FK pun banyak tanya la dengan Zizan pasal nama ayah, mak dan abang Zizan. Kira peminat juga Dato FK ni..cayalah.

Banyak soal-jawab jadi teman rangkumkan yang penting la. Dari pengamatan teman, Johan ni quite a private person. Sebab tu kita tengok dia tak banyak share di Twitter atau FB. Tapi yang respeknya dia kata dia dah ada isteri, jadi tak perlulah dia tercari-cari sesuatu di laman sosial. Yalah betul jugak tu. Bagi Zizan pulak ~ peminat setia yang follow kerjaya dia memang tahu yang dia suka kaji feedback di Twitter dan FB. Dia cakap dia selalu baca komen-komen peminat untuk dia belajar dan perbaiki diri.Cuma katanya dia tak ada banyak masa dah sekarang untuk layan benda ni...nanti tak jadi kerja jadinya (macam terasa la pulak..hehe)

Satu perkara lah, korang pernah fikir tak? Bagi kita tweet pada Zizan tu seronok. Tapi kita tak tahu apa orang tweet pada dia. Bayangkan dalam berjuta tweet yang memuji, berapa banyak yang menghentam dia? Jadi tweeting bagi dia mungkin ada cabarannya di samping nak jawab 850 ribu yang masuk...ni pada firasat teman lah...hehe...Sebagai cikgu, teman pun selalu cuba nak selami jiwa orang lain, bukan Zizan je ;)


Satu yang menarik tapi perlu kita fikir dulu. Kata Zizan, dia percaya pada pepatah Cina. "Sahabat yang baik adalah sahabat yang menghina kita." Tapi kita tak boleh ambil secara harfiah atau literal...cewah terselami jiwa la pulak...haha. Maksudnya bukan dia suruh kita hina dia. Maksudnya kalau dia tersilap tegurlah dengan baik. Yang dia kata musuh tu maksudnya orang yang memuji walaupun terang-terang apa yang dia buat tu silap...Dan jelas la lepas tu dia ada cakap, "Saya sedih bila ada orang kutuk walaupun kita dah berusaha hiburkan hati orang sampai berjaga 4-5 pagi"...atau lebih kurang la..apa pun banyak yang boleh kita belajar dari insan yang dipanggil Zizan Raja Lawak ni ;)

Kata Dato FK dalam menangani komen-komen negatif dan juga cabaran menjadi artis, kena banyak berdoa. Balas Zizan pulak,  dia memang percaya dengan doa, sebab dia berdoa nak berhenti merokok dan Alhamdulillah dah tiga tahun berhenti. Yang patut kita ingat, kata Dato FK,  bila berdoa lepas solat, jangan tinggalkan sejadah. Berdoa atas sejadah tu lebih hikmahnya...Dan satu ingatan pada diri sendiri,  pesan Dato' FK bila update status jangan banyak mengeluh pasal masalah kita...aiseh terasa pulak teman..hehe


Tiba-tiba kata Dato FK, "Jozan ni tak berapa nak betul, jadi perlu dibetulkan"...haha...lepas tu dijemput Ustaz Haslin yang boleh tahan lawak dan pandai nyanyi Hindustan pulak tu untuk buat ulasan topik ni. Kalau kita amati sepanjang perbincangan ni, Johan karektor dia tegas dan objektif, dia jenis kurang terkesan dengan komen orang tapi Zizan yang macam kita kenal memang lebih emosional dan ekspresif...so patutlah gandingan JOZAN ni serasi sebab saling melengkapi...hehe...dah bunyi macam Cik Mulan Syahbanu pulak rasanya..

Okaylah kata Dato' FK tadi, kalau berlaman sosial jangan sampai jadi lalai, so teman stop kat sini dan akhir kata, teman besar hatilah...nampaknya dua insan yang kita minat ni bukanlah lawak kosong je...tapi dua-duanya berfikiran kritikal dan matang walaupun label yang diberi pada mereka adalah PELAWAK...tata..

PS: jangan lupa vote ZIZAN & JOZAN for SHOUT AWARDS k.. :)




5 comments:

  1. wahhh terbaiklah teman suka baca hehehe setuju2

    ReplyDelete
    Replies
    1. senyap je hari sibuk dgn radio ke..teman pun x singgah ari ni sbb mcm byk keje la pulak...

      Delete
  2. radio wani yg handle hehe..sibuk dekat blog je kot hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dahsyat la cik banu blog, radio, jap gi ada stesen tv pulak..hehe

      Delete
  3. speechless with thanks.. acaner tu ? :)

    ReplyDelete